D.Bekkewold - Węgrzy i Czesi lepiej inwestują swoje pieniądze niż Polacy
Zdaniem naszego gościa Węgrzy i Czesi lepiej inwestują swoje pieniądze niż Polacy, a afery GetBack by nie było, gdyby klienci stosowali starą zasadę nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka
Na czym polega różnica w podejściu do inwestowania na przykład wśród Węgrów i Czechów, o której mówi Dominik Bekkewold z Fidelity International? – Ja bym nie powiedział, że wiedzą to lepiej, ale tam jest mniej afer. W całym świecie są afery ale kluczowe jest to, że oni mają swoje środki w większości zainwestowane w formie strategicznej. To znaczy mają portfel inwestycyjny, mają swoje inwestycje podzielone, wykonują jakiś rebalancing co najmniej raz w roku, to wszystko ma po prostu ręce i nogi – mówi Bekkewold.
W Polsce ostatnie lata pokazują, że łatwo zaszczepić wśród sporych grup klientów pewne niebezpieczne mody inwestycyjne. Dzieje się tak wtedy, kiedy klienci za bardzo skupiają się na obiecywanych stopach zwrotu. – Na przykład widzimy stopę zwrotu 10% i to najczęściej się pojawia na polskim rynku. I zawsze jest to reklamowane z jakimś wynikiem. I tak naprawdę na koniec dnia to się kończy na czystej arytmetyce. 10 to jest oczywiście dwukrotnie więcej niż 5, więc ja poproszę 10%. Ale co się kryje za tym dziesięć? Co się kryje za tą stopą zwrotu? Jak ta stopa zwrotu jest de facto wypracowana? To jest ważniejsze – tłumaczy.
Dlatego tak bardzo ważna jest edukacja klientów, za którą – zdaniem Bekkewolda - są bezpośrednio odpowiedzialni ludzie pracujący w branży finansowej. – Wszyscy, którzy są przedstawicielami sektora usług finansowych powinni wykonywać tę edukację, cały czas, nieustannie, codziennie. Ta edukacja nie jest trudna – mówi.
W rozmowie z Robertem Stanilewiczem Dominik Bekkewold z Fidelity mówi także o tym, jakie zalety – jego zdaniem – ma inwestowanie globalne oraz o swoich nadziejach związanych z sytuacją na polskim rynku po ostatnich aferach. – Mam nadzieję, ze jesteśmy na samym dnie i mamy już tylko „upside” przed sobą – mówi Bekkewold.
Reklama
21.11.2018
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania